Γιάννης Παπαθανασίου

Φωτογραφίες

logo facebook

Newsletter


Εγγραφείτε στο Newsletter για να ενημερώνεστε για τη δράση μου. 

Συνέντευξη στην εφημερίδα «Ο Κόσμος του Επενδυτή» στο δημοσιογράφο Πάνο Κοσμά

kosmos tou_ependytiΥπάρχουν πλέον περισσότερο από αποχρώσες ενδείξεις ότι τα χρήματα του «πακέτου» στήριξης των τραπεζών δεν έφτασαν στις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές. Έτσι, πολλοί ισχυρίζονται ότι δεν είχατε την πραγματική πολιτική βούληση ή και τη δυνατότητα να διασφαλίσετε ότι τα χρήματα αυτά θα κατευθυνθούν προς την «πραγματική οικονομία» και την ανάπτυξη. Πώς το σχολιάζετε;

Οι ισχυρισμοί αυτοί προέρχονται από τους ίδιους ανθρώπους, που πρώτα μας κατηγόρησαν ότι δίνουμε δώρο στις τράπεζες και μετά αδυνατούσαν να εξηγήσουν γιατί οι τράπεζες δεν ήταν τόσο πρόθυμες, να αξιοποιήσουν το σύνολο των διατεθειμένων πόρων.

Η πραγματικότητα είναι μια: η κυβέρνηση ήταν και είναι αποφασισμένη να διασφαλίσει ότι ακόμα και το τελευταίο ευρώ από το πρόγραμμα ενίσχυσης της ρευστότητας θα φτάσει στις επιχειρήσεις και στους πολίτες.

Οι εκπρόσωποι του Δημοσίου έχουν αναλάβει τον εποπτικό τους ρόλο και κάθε τράπεζα που συμμετέχει στο πρόγραμμα δίνει λογαριασμό. Σήμερα όμως τα προβλήματα ρευστότητας του τραπεζικού τομέα έχουν μειωθεί και αντίστοιχα έχουν υπάρξει μειώσεις στα επιτόκια και στα spreads. Αυτό που χρειάζεται είναι να τονωθεί και η ζήτηση και προς αυτή την κατεύθυνση πιστεύω ότι θα βοηθήσουν το επόμενο διάστημα αρκετοί παράγοντες, όπως τα μέτρα για την ενίσχυση της οικοδομής.

Στις εαρινές της προβλέψεις η Κομισιόν διαψεύδει την αισιοδοξία σας όσον αφορά τους ρυθμούς ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας το 2009, εκτιμώντας ότι η ελληνική οικονομία θα εισέλθει σε ύφεση. Εξακολουθούν να ισχύουν οι δικές σας εκτιμήσεις για θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας το 2009; Και αν ναι, σε ποια στοιχεία τις στηρίζετε;

Εδώ και ενάμισι χρόνο, κάθε νέα πρόβλεψη της Ε.Ε. είναι χειρότερη από την προηγούμενη και αυτό ισχύει για το σύνολο των χωρών της Ευρωζώνης. Αυτό από μόνο του επιβεβαιώνει την πρωτόγνωρη ένταση και τις ανεξέλεγκτες διαστάσεις που έχει λάβει η κρίση. Η Ε.Ε. πράγματι εκτιμά ότι και η Ελλάδα θα παρουσιάσει φέτος αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης 0,9%, αλλά ακόμα και με αυτή τη δυσμενέστερη πρόβλεψη, η χώρα μας διατηρεί ισχυρότερες αντοχές σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρωζώνη. Θυμίζω, ότι ο μέσος όρος σε επίπεδο Ευρωζώνης για το 2009 προβλέπεται να είναι -4%. Και βεβαίως πρέπει να σημειωθεί ότι οι εαρινές προβλέψεις της Επιτροπής δεν λαμβάνουν υπόψη τα πρόσφατα μέτρα που πήρε η κυβέρνηση για την ενίσχυση των ρυθμών ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας, όπως τα μέτρα για την αναθέρμανση της αγοράς του αυτοκινήτου, για την τόνωση της οικοδομικής δραστηριότητας και για την ενίσχυση της απασχόλησης. Σε κάθε περίπτωση, με βάση την αξιολόγηση των πραγματικών στοιχείων για το πρώτο εξάμηνο του έτους και όχι με βάση τις προβλέψεις, θα προχωρήσουμε στις αναγκαίες προσαρμογές.

Η πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού το πρώτο τρίμηνο επαληθεύει τις όποιες προβλέψεις; Ποια είναι η τάση εσόδων και δαπανών;

Η Ελλάδα όπως και όλες οι χώρες αντιμετωπίζει μείωση των αναπτυξιακών ρυθμών, μείωση των δημοσίων εσόδων και αυξημένες ανάγκες εξαιτίας του υπέρογκου χρέους που άφησαν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ. Τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού του τριμήνου Ιανουάριος-Μάρτιος 2009, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2008, δείχνουν ότι τα έσοδα προ επιστροφών φόρων του προϋπολογισμού αυξήθηκαν κατά 4.9%. Η αύξηση των εσόδων περιορίζεται στο 4,9% διότι λόγω της διεθνούς κρίσης καταγράφεται και στη χώρα μας μείωση της συνολική ζήτησης, μείωση των μεταβιβάσεων των ακινήτων και των αυτοκινήτων, όπως άλλωστε έχουμε επισημάνει και μείωση των εσόδων από καύσιμα λόγω της μειωμένης τιμής του πετρελαίου. Παρά τον περιορισμένο ρυθμό αύξησης των εσόδων για τους λόγους που αναφέραμε παραπάνω και προκειμένου να ενισχύσουμε τη ρευστότητα της αγοράς, προχωρήσαμε στην υλοποίηση της πολιτικής μας απόφασης να επιταχύνουμε λόγω της κρίσης τις επιστροφές φόρων με αποτέλεσμα να είναι αυξημένες κατά 77,8% σε σχέση με το 2008.

Όσον αφορά στις πρωτογενείς δαπάνες, σε σχέση με τις συνολικές ετήσιες προβλέψεις του αναθεωρημένου ΠΣΑ για το διάστημα Ιανουάριος – Μάρτιος, δεν ξεπέρασαν το ποσοστό που τους αναλογεί (25%) αφού διαμορφώθηκαν στο 23,8% και ανήλθαν στο ποσό των 13.019 εκατ. ευρώ . Η προσπάθεια για την ενίσχυση των εσόδων συνεχίζεται, και τον Ιούνιο, όταν πλέον θα έχουμε μια ξεκάθαρη εικόνα για το πρώτο εξάμηνο, θα αξιολογήσουμε τα βασικά δεδομένα της ελληνικής οικονομίας και εφόσον χρειαστεί θα κάνουμε τις αναγκαίες προσαρμογές.

Σε δηλώσεις σας αυτή την εβδομάδα αφήσατε ανοιχτό το ενδεχόμενο να πάρετε πρόσθετα μέτρα τον Ιούνιο. Θα είναι μόνο εισπρακτικού χαρακτήρα ή και περιστολής των δαπανών; Ποιοι είναι οι σχεδιασμοί σας;

Όπως είπα και πριν, τον Ιούνιο, με βάση τα πραγματικά στοιχεία για την πορεία της ελληνικής οικονομίας, θα αποφασίσουμε καταρχάς εάν χρειάζονται περαιτέρω προσαρμογές και ποιες θα πρέπει να είναι αυτές. Δεν έχει νόημα να συζητάμε τώρα πάνω σε σενάρια και φήμες. Η επιλογή μας να ρίξουμε το βάρος στην περιστολή των κρατικών δαπανών και όχι στην επιβάρυνση των πολιτών και των επιχειρήσεων, εξακολουθεί να ισχύει στο ακέραιο. Όπως επίσης ισχύει στο ακέραιο και η επιλογή μας να προστατέψουμε όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά το εισόδημα των οικονομικά ασθενέστερων συμπολιτών μας. Το σίγουρο είναι, ότι οι οποιεσδήποτε αποφάσεις θα ληφθούν με υπευθυνότητα και με γνώμονα το συμφέρον του τόπου και των πολιτών.

Πρόσφατα εκδηλώσατε την ευαρέσκειά σας για το γεγονός ότι η Ελλάδα απέδειξε πως μπορεί να δανειστεί τα ποσά που χρειάζεται. Ωστόσο, το δημόσιο χρέος εκτινάχθηκε το 2008 και αναμένεται περαιτέρω άνοδος το 2009 και το 2010, βάσει των προβλέψεων της Κομισιόν. Πώς θα περιοριστεί αυτή η άνοδος και θα επιτευχθεί η αποκλιμάκωσή του αν κάθε χρόνο οι προβλέψεις του προϋπολογισμού για το δημόσιο δανεισμό παραβιάζονται κατά πολλά δισ. ευρώ;

Η κάλυψη του δανειακού προγράμματος της χώρας, σε μια περίοδο όπου η εμπιστοσύνη στις διεθνείς χρηματαγορές έχει καταρρεύσει, είναι σημαντική στο βαθμό που αντανακλά το επίπεδο αξιοπιστίας της οικονομίας μας. Και δίνει την απάντηση στις εγχώριες – κυρίως - «Κασσάνδρες», που λειτουργώντας αποκλειστικά και μόνο με βάση το κομματικό συμφέρον, προεξοφλούσαν ότι η χώρα μας δεν θα μπορούσε να δανειστεί ή ότι θα χρειαζόταν να καταφύγει στο ΔΝΤ για να καλύψει τις ανάγκες της. Από εκεί και πέρα, η Ελλάδα προχωρά σε επιπρόσθετο δανεισμό μόνο και μόνο για να δημιουργήσει ένα μαξιλάρι ασφαλείας σε περίπτωση που υπάρχει μια νέα επιδείνωση της χρηματοπιστωτικής κρίσης που κανένας δεν μπορεί να προβλέψει. Οι έκτακτες καταστάσεις επιβάλλουν και έκτακτους χειρισμούς. Τέλος το χρέος θα μπορέσει να αποκλιμακωθεί μόνο όταν μειωθούν τα ελλείμματα που το προκαλούν.

Από τις Βρυξέλλες και τους διεθνείς οργανισμούς εντείνονται οι παραινέσεις για ριζικές διαρθρωτικές αλλαγές με μέτρα «τύπου Ιρλανδίας»: παράταση του «παγώματος» μισθών στο δημόσιο τομέα και δραστική περικοπή τους στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, άνοιγμα εκ νέου του Ασφαλιστικού κ.λπ. Σχεδιάζετε πράγματι τέτοιου τύπου παρεμβάσεις;

Έχουμε ήδη πει ότι η Κυβέρνηση μελετά μια σειρά από διαρθρωτικές αλλαγές για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της παραγωγικότητας της ελληνικής οικονομίας. Οι αλλαγές αυτές θα ανακοινωθούν το επόμενο διάστημα, οπότε και θα μπορούμε να συζητήσουμε επί συγκεκριμένης βάσης. Όμως, η ανάγκη για διαρθρωτικές αλλαγές δεν προέκυψε τώρα, ούτε χρειαζόταν να έρθουν οι διεθνείς οργανισμοί για να μας την επισημάνουν. Οι περισσότερες από τις μεταρρυθμίσεις που προωθούμε τα τελευταία πέντε χρόνια, έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί εδώ και δύο δεκαετίες. Αντίθετα με ό,τι συνέβαινε το '80 και το '90 σε όλες σχεδόν τις χώρες της σημερινής Ευρωζώνης, οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ δεν φρόντισαν να προετοιμάσουν κατάλληλα την οικονομία μας, ώστε να ανταποκριθεί στις ανταγωνιστικές προκλήσεις που θα αντιμετώπιζε με την ένταξή της στην ΟΝΕ, αλλά και γενικότερα με την παγκοσμιοποίηση και το άνοιγμα των αγορών. Αυτά τα λάθη και τις παραλείψεις πληρώνει σήμερα η χώρα. Και θα έλεγα ότι η σημερινή κρίση δεν δημιουργεί μόνο την ανάγκη, αλλά και την ευκαιρία να αντιμετωπίσουμε ακόμα πιο αποφασιστικά τις αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας. Άλλος δρόμος δεν υπάρχει και αυτοί που εξακολουθούν μέχρι σήμερα να χαϊδεύουν αυτιά και να δίνουν υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα, προσφέρουν κακές υπηρεσίες στον τόπο.

Πολλοί θεωρούν ότι η διαφορά του ποσοστού της ΝΔ με το ΠΑΣΟΚ στις ευρωεκλογές θα είναι καταλύτης των πολιτικών εξελίξεων. Έχει ακουστεί ότι αν είναι μεγάλη μπορεί να σημάνει αλλαγή ηγεσίας, έκτακτο συνέδριο κ.λπ. Πώς το σχολιάζετε;

Η Νέα Δημοκρατία κατεβαίνει στη μάχη των ευρωεκλογών επιδιώκοντας να κερδίσει την πρώτη θέση. Ο στόχος αυτός είναι εφικτός, αρκεί να πετύχουμε να πείσουμε τους πολίτες να συμμετέχουν μαζικά σε αυτή την εκλογική διαδικασία. Σε κάθε περίπτωση η Νέα Δημοκρατία, σε αντίθεση με το ΠΑΣΟΚ, έχει ηγεσία η οποία δεν αμφισβητείται από κανέναν. Ο Κώστας Καραμανλής αποτελεί τη μόνη σταθερά του πολιτικού μας συστήματος.

Αν η διαφορά στις ευρωεκλογές είναι μεγάλη και άρα η κυβέρνηση περαιτέρω αποδυναμωμένη πολιτικά, δεν θα είναι δύσκολο να πάρετε τα μέτρα που θα απαιτηθούν ήδη από τον Ιούνιο;

Η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να υπηρετήσει πάνω από όλα το εθνικό συμφέρον. Και αυτό θα πράξει. Σε ολόκληρο τον πλανήτη λαμβάνονται αποφάσεις εξόδου από την κρίση. Η Ελλάδα δεν μπορεί να αποτελέσει εξαίρεση. Αντιθέτως, λόγω του υψηλού χρέους που μας κληροδότησαν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, έχουμε ένα λόγο παραπάνω για να κάνουμε τα αυτονόητα και να θωρακίσουμε την εθνική μας οικονομία.

Εν όψει των μεγάλων διαρθρωτικών προβλημάτων της ελληνικής οικονομίας και της επερχόμενης ύφεσης, ο πρωθυπουργός έχει κάνει σημαία του την ανάγκη συναίνεσης των πολιτικών δυνάμεων για να γίνουν οι αναγκαίες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Πιστεύετε ότι υπάρχουν οι προγραμματικές προϋποθέσεις για μια τέτοια συναίνεση ανάμεσα στα δύο μεγάλα κόμματα εξουσίας; Και αν στις επόμενες εκλογές δεν προκύψει αυτοδυναμία, θα ήταν ευκταίο να κυβερνήσει τη χώρα ένας «συνασπισμός» ΝΔ και ΠΑΣΟΚ;

Το εθνικά ωφέλιμο θα ήταν πράγματι να υπάρχει ένωση δυνάμεων και σύνθεση προτάσεων, προκειμένου να προωθήσουμε τις διαρθρωτικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις που έχει ανάγκη ο τόπος για να βγει από την κρίση με τις λιγότερες δυνατές συνέπειες. Δυστυχώς το ΠΑΣΟΚ έχει κλείσει κάθε πόρτα διαλόγου και συναίνεσης. Επενδύει στην άρνηση και στην πόλωση. Συκοφαντεί τη χώρα στο εξωτερικό και δίνει ανεύθυνες υποσχέσεις στο εσωτερικό. Δείχνει να είναι ένα κόμμα που έχει ως αυτοσκοπό την εξουσία και αδιαφορεί πλήρως για την επόμενη μέρα. Αυτή η στρατηγική πρέπει να καταδικαστεί από τους πολίτες.

Ύστερα από την απόρριψη από τη Βουλή της πρότασης παραπομπής του κ. Παυλίδη, το σενάριο για διπλές εκλογές τον Ιούνιο καταρρίπτεται. Ωστόσο, ακούγεται για εκλογές τον Οκτώβριο, ενόψει του νέου προϋπολογισμού και με βάση μια «πολιτική πλατφόρμα ευθύνης» για τα μέτρα και τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν. Έχει βάση ένα τέτοιο σενάριο;

Το σενάριο στο οποίο έχω εντολή να δουλέψω, ως υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, είναι ένα: να καταρτίσουμε το νέο προϋπολογισμό με στόχο να πετύχουμε μείωση του ελλείμματος κάτω από το 3%, τη στήριξη των οικονομικά ασθενέστερων και την αναθέρμανση της πραγματικής οικονομίας.

Σε λιγότερο από έναν χρόνο από τώρα, στις αρχές του 2010, θα υπάρξει η δοκιμασία της εκλογής νέου Προέδρου της Δημοκρατίας. Θα ξαναπροτείνετε τον κ. Παπούλια; Και αν αυτός δεν δεχθεί, θα δεχόσαστε ξανά μια υποψηφιότητα από το χώρο του ΠΑΣΟΚ, ώστε να συνεχιστεί η παράδοση της «συγκατοίκησης»;

Η Νέα Δημοκρατία δεν παίζει με το θεσμό του Προέδρου της Δημοκρατίας. Σε αντίθεση με το ΠΑΣΟΚ που έχει ήδη προεξοφλήσει ότι θα τον χρησιμοποιήσει για να οδηγήσει τη χώρα σε εκλογές -άλλη μια απόδειξη ανευθυνότητας. Σε κάθε περίπτωση πάντως η κυβέρνηση θα προτείνει την ανανέωση θητείας του κ. Παπούλια. Αν αρνηθεί ο κ. Παπούλιας θα εξετάσουμε και πάλι το ζήτημα. Η δική μας θέση είναι σταθερή.

 

 


 

Αρχείο

Ντοκουμέντο

Αποκάλυψη




Γιάννης Παπαθανασίου © 2013