Γιάννης Παπαθανασίου

Φωτογραφίες

logo facebook

Newsletter


Εγγραφείτε στο Newsletter για να ενημερώνεστε για τη δράση μου. 

Ομιλία στο συνέδριο του Economist

Κυρίες και κύριοι,

Με ιδιαίτερη χαρά βρίσκομαι σήμερα εδώ. Πιστεύω ότι συναντήσεις τόσο υψηλού επιπέδου, όπως αυτές που γίνονται σήμερα και αύριο, είναι πάρα πολύ χρήσιμες. Ιδιαίτερα μάλιστα σε εποχές μεγάλης αναταραχής, όπως είναι η εποχή της πρωτοφανούς διεθνούς οικονομικής κρίσης που βιώνουμε τώρα.

Στην κρίση αυτή αναδείχθηκε η παγκοσμιότητα της σύγχρονης οικονομίας. Καμιά χώρα δεν έμεινε ανεπηρέαστη από το ξέσπασμα της χρηματοοικονομικής κρίσης στις ΗΠΑ, το καλοκαίρι του 2007. Όλες οι ισχυρές οικονομίες του πλανήτη έχουν μπει σε βαθιά ύφεση. Σε μια περίοδο υψηλής ανεργίας. Εντυπωσιακής αύξησης των ελλειμμάτων και των χρεών. Τα κύματα της οικονομικής αναταραχής εξαπλώθηκαν όπως ήταν φυσικό και στην Ελλάδα.

Αντικείμενο της σημερινής ομιλίας μου είναι λοιπόν να εξηγήσω τα σημερινά δεδομένα στην ελληνική οικονομία και να παρουσιάσω τη στρατηγική της Κυβέρνησης, όχι μόνο για τον περιορισμό των επιπτώσεων της κρίσης, αλλά και για τη διαμόρφωση καλύτερων προϋποθέσεων για την επόμενη ημέρα.

Κυρίες και κύριοι,

Η Ελλάδα δεν είναι αποκομμένη από την παγκόσμια οικονομία και οι στενοί οικονομικοί δεσμοί της με την Ευρωπαϊκή Ένωση επηρεάζουν τις προοπτικές για την οικονομία μας σε μεγάλο βαθμό. Παρόλα αυτά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει, ότι η Ελλάδα θα βγει συγκριτικά λιγότερο επηρεασμένη από την παγκόσμια κρίση, έχοντας κάνει ένα ακόμα βήμα προς την πραγματική σύγκλιση. Συγκεκριμένα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει ότι σε μια περίοδο ραγδαίας συρρίκνωσης (μείον 4%) των οικονομιών των χωρών μελών της Ευρωζώνης, η Ελλάδα θα έχει τη δεύτερη καλύτερη επίδοση μαζί με τη Μάλτα το 2009. Ενώ το 2010 θα έχει μικρό, αλλά θετικό ρυθμό ανάπτυξης, υψηλότερο από το μέσο όρο της Ευρωζώνης.

Η διεθνής κρίση όμως έφερε στην επιφάνεια τα διαχρονικά διαρθρωτικά προβλήματα της ελληνικής οικονομίας.

Πρώτον, το πολύ υψηλό δημόσιο χρέος, το οποίο δημιουργήθηκε κυρίως την δεκαετία του '80 και συντηρήθηκε την δεκαετία του 1990, και,

Δεύτερον, το υψηλό έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, το οποίο αντανακλά χρόνιες αδυναμίες στην ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας.

Τα προβλήματα αυτά, ενώ θα έπρεπε να είχαν αντιμετωπιστεί πριν την είσοδο της χώρας στην ΟΝΕ, σήμερα αναδεικνύονται και πάλι οξύτερα.

Απαιτούν λοιπόν συγκεκριμένες, άμεσες και υπεύθυνες λύσεις. Απαιτούν εθνική συνεννόηση. Απαιτούν να προτάξουμε το κοινωνικό και εθνικό όφελος.

Ας μιλήσουμε λοιπόν για το παρόν και το μέλλον της χώρας. Ας μιλήσουμε με ειλικρίνεια και έχοντας θέσει ξεκάθαρους στόχους.

Στην κρίση η Ελλάδα απαντά με ένα σχέδιο τριών αξόνων:

Ο πρώτος είναι η σταδιακή μείωση του ελλείμματος και του χρέους.

Ο δεύτερος άξονας είναι η στήριξη της πραγματικής οικονομίας.

Και ο τρίτος είναι η στήριξη των ασθενέστερων κοινωνικών ομάδων, που έχουν ανάγκη από τη βοήθεια του κράτους.

Σε ότι αφορά τον πρώτο άξονα, η Ελλάδα έχει ξεκαθαρίσει ότι θα επιδιώξει τη μείωση του δημοσίου ελλείμματος στο 3,7% του ΑΕΠ το 2009 και κάτω από το 3% το 2010.

Δεν θα ζητήσουμε καμία χρονική παράταση για τη μείωση του δημοσίου ελλείμματος κάτω από το 3%, διότι έχουμε την πεποίθηση ότι η μείωση των ελλειμμάτων μεγιστοποιεί το εθνικό και κοινωνικό όφελος. Πρώτον, γιατί η χώρα στέλνει ένα μήνυμα αποφασιστικότητας και αξιοπιστίας στις διεθνείς αγορές, απαραίτητο για να μειωθεί το υψηλό κόστος δανεισμού και δεύτερον, γιατί μόνο με τον τρόπο αυτό μπορούμε να εξοικονομήσουμε πόρους, τους οποίους μπορούμε να διαθέσουμε σε όφελος της πραγματικής οικονομίας και της κοινωνικής συνοχής. Άλλος δρόμος δεν υπάρχει. Παρά ο δρόμος της αξιοπιστίας και της αποφασιστικότητας.

Έχουμε επίσης ξεκαθαρίσει, ότι θα αξιολογήσουμε την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού το πρώτο εξάμηνο και ότι, όπου χρειαστεί, θα κάνουμε τις αναγκαίες προσαρμογές, για να πετύχουμε τους στόχους που έχουμε θέσει. Δεν είμαστε διατεθειμένοι να υπονομεύσουμε τη διεθνή αξιοπιστία της χώρας και ακόμα περισσότερο το μέλλον της νέας γενιάς της πατρίδας μας, μόνο και μόνο για να είμαστε πρόσκαιρα ευχάριστοι. Για εμάς το συμφέρον της πατρίδας είναι πάνω απ΄ όλα.

Οφείλω όμως στο σημείο αυτό να ανοίξω μια παρένθεση.

Η αξιωματική αντιπολίτευση, έχοντας καταθέσει ένα πρόγραμμα, το οποίο οδηγεί σε επιπλέον αύξηση των ελλειμμάτων τουλάχιστον κατά 11 δις ευρώ, θέτει εδώ και καιρό ζήτημα ελαστικοποίησης του Συμφώνου Σταθερότητας. Επιλέγει για μια ακόμα φορά τον εύκολο και αναξιόπιστο δρόμο. Πρόσφατα ο Αρχηγός του ΠΑΣΟΚ επισκέφτηκε την ηγεσία της Ε.Ε. και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Θα είχε συνεπώς μεγάλο ενδιαφέρον, ο κ. Παπανδρέου να ενημερώσει τον ελληνικό λαό για το πώς αντιμετωπίστηκε η θέση του αυτή. Αν δηλαδή οι συνομιλητές του, του άφησαν το παραμικρό περιθώριο για να συζητηθεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Όταν αποφασίζουμε για το μέλλον της Ευρώπης και της Ελλάδας, σε λίγες μέρες, οι πολιτικές ηγεσίες οφείλουν να δίνουν λογαριασμό σε τέτοια σημαντικά θέματα.

Κυρίες και κύριοι:

Σχετική με το θέμα της δημοσιονομικής εξυγίανσης είναι η διαφάνεια στην λειτουργία του στενού και ευρύτερου δημοσίου τομέα. Δυστυχώς στην Ελλάδα, για πάρα πολλά χρόνια, ασχολούμαστε με τα αποτελέσματα της μη διάφανης λειτουργίας του Δημόσιου Τομέα και όχι με τα αίτια της.

Πόσοι άλλωστε από εσάς γνωρίζουν ότι τα Νοσοκομεία, οι ΟΤΑ, τα Ασφαλιστικά Ταμεία στην Ελλάδα της ΟΝΕ, λειτουργούσαν εδώ και δεκαετίες χωρίς διπλογραφικό σύστημα, χωρίς να εφαρμόζουν τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, χωρίς να συντάσσουν προϋπολογισμούς και ισολογισμούς, χωρίς να ελέγχονται κεντρικά από τα αρμόδια Υπουργεία, χωρίς να έχουν επιχειρησιακά σχέδια τριετούς ή τετραετούς διάρκειας;

Σε ένα τέτοιο πλαίσιο λειτουργίας, μόνο η διαφθορά και η αναξιοκρατία μπορεί να αναδειχθεί.

Αυτό το αναποτελεσματικό πλαίσιο λειτουργίας, η κυβέρνηση επιδιώκει με την εφαρμογή του ν.3697/2008 να ανατρέψει, έχοντας ξεκάθαρους στόχους και συγκεκριμένα χρονικά πλαίσια.

Και σήμερα μπορεί να δεσμευτεί ενώπιον του ελληνικού λαού:

• Ότι μέσα στο 2009 όλα τα Νοσοκομεία, οι ΟΤΑ και Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης θα έχουν εγκαταστήσει διπλογραφικό σύστημα. Μέχρι σήμερα έχουμε εγκαταστήσει διπλογραφικό σύστημα σε 100 Νοσοκομεία από τα 130 και συνεχίζουμε. Επιπλέον, μέσα στο 2009 θα έχουμε εφαρμογή διπλογραφικού Συστήματος στους 14 Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας. Τέλος από 463 στους 515 Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α' και Β' Βαθμού, που είχαν εγκαταστήσει διπλογραφικό σύστημα το 2008, το 2009 θα έχουν όλοι.

• Ότι μέχρι το 2010 θα εφαρμόζουν τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα και θα έχουν καταθέσει ολοκληρωμένα επιχειρησιακά σχέδια. Ήδη, από 18 στα 130 Νοσοκομεία, που εφάρμοσαν τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα το 2008, θα ανέλθουμε στα 70 το 2009 και στα 130 το 2010. Και το 2010 θα έχουμε και στους 515 Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης την Εφαρμογή των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων.

• Και ότι όλα τα Υπουργεία θα διαθέτουν κεντρική αρχή και ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα προκειμένου να υπάρχει ολοκληρωμένος και συνεχής έλεγχος.

Μια μεγάλη τομή για τη διάφανη και αξιοκρατική λειτουργία του ευρύτερου δημόσιου τομέα πραγματοποιείται. Μια μόνιμη διαρθρωτική αλλαγή που θα βοηθήσει την Ελλάδα να κάνει άλματα σε θέματα διαφάνειας, αποτελεσματικότητας και χρηστής και αποτελεσματικής διοίκησης τα επόμενα χρόνια.

Ανάλογες διαρθρωτικές αλλαγές προωθούνται στον τομέα του φοροελεγκτικού μηχανισμού. Διότι, όπως σωστά επισημαίνεται από πολλές πλευρές, αν όλοι οι Έλληνες πλήρωναν κανονικά τους φόρους τους, σήμερα δεν θα χρειαζόταν να μιλάμε ούτε για ελλείμματα, ούτε για υψηλά χρέη. Μόνο που το θέμα της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, εκτός από την ενίσχυση των μηχανισμών του κράτους, απαιτεί και την αλλαγή νοοτροπίας όλων μας. Διότι, δεν μπορεί η Πολιτεία να δίνει για παράδειγμα την δυνατότητα να δανείζονται οι επιχειρήσεις και οι πολίτες για πρώτη φορά το 100% της αξίας ενός επαγγελματικού ακινήτου ή στέγης και την άλλη μέρα να διαβάζουμε ότι η ρύθμιση αυτή είναι παγίδα για τις επιχειρήσεις και τους πολίτες. Παγίδα, διότι θα υποχρεωθούν με τον τρόπο αυτό να δηλώσουν την πραγματική αξία του ακινήτου. Όταν γίνονται τέτοια σχόλια και αναφορές, το μόνο που αναδεικνύεται, είναι ότι η νοοτροπία της φοροδιαφυγής είναι βαθιά ριζωμένη μέσα μας, τη στιγμή που αποτελεί εθνική ντροπή και κλοπή εις βάρος όλων μας. Εμείς από την πλευρά μας προχωρούμε σε στοχευμένες διασταυρώσεις. Ετοιμάζουμε ηλεκτρονικό σύστημα έκδοσης τιμολογίων, το οποίο καταγράφει και διασταυρώνει τα στοιχεία των οικονομικών συναλλαγών σε πραγματικό χρόνο, ώστε να αποκλείουμε την έκδοση πλαστών τιμολογίων.

Δεύτερος άξονας του σχεδίου της κυβέρνησης είναι η ενίσχυση της πραγματικής οικονομίας.

Η κυβέρνηση έχει λάβει μέχρι σήμερα μια σειρά μέτρα σε όφελος:

• των καταθετών,

• των δανειοληπτών,

• των μικρομεσαίων επιχειρήσεων,

• του τραπεζικού συστήματος,

• των εξαγωγών

• των ανέργων

• της αγοράς αυτοκινήτου

• και της οικοδομής.

Ταυτόχρονα όμως αξιοποιούμε με επιτυχία μια σειρά από αναπτυξιακές πολιτικές.

• Ενεργοποιούμε το ΕΣΠΑ 2007 - 2013. Εθνικοί και κοινοτικοί πόροι ύψους τουλάχιστον 36 δισ. ευρώ πρόκειται να επενδυθούν μέχρι το 2013 και να στηρίξουν την ανάπτυξη, την απασχόληση, την παιδεία και το κοινωνικό κράτος. Μέσα στο 2009 εκτιμάται ότι οι δαπάνες θα ανέλθουν περίπου στα 3 δισ. ευρώ. Μέχρι σήμερα δώσαμε προτεραιότητα στο κλείσιμο του Γ΄ ΚΠΣ ώστε να μη χαθεί ούτε ένα ευρώ και το πετύχαμε. Εκσυγχρονίσαμε το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (Ο.Π.Σ.) όπου καταχωρούνται διοικητικά οι δαπάνες του ΕΣΠΑ και προχωρούμε πλέον στην καταχώρηση των δαπανών αυτών.

• Προωθούμε νέες δράσεις ενίσχυσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Ήδη, έχει ανακοινωθεί πρόγραμμα ενίσχυσης επενδύσεων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων από το ΥΠΟΙΟ στους τομείς της βιομηχανίας, του τουρισμού, του εμπορίου και των υπηρεσιών, με συνολικό ποσό 1 δισ. 50 εκατ. ευρώ από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους. Θα ακολουθήσει και αντίστοιχο πρόγραμμα, για πρώτη φορά, για τους επιστήμονες ελεύθερους επαγγελματίες (γιατροί, δικηγόροι, μηχανικοί και λογιστές) ύψους 250 εκατ. ευρώ.

• Ενισχύουμε μέσω του επενδυτικού νόμου πάνω από 6.000 επενδύσεις, συνολικού ύψους 12 δις. ευρώ. Οι επενδύσεις αυτές δημιουργούν πάνω από 28.500 νέες θέσεις απασχόλησης. Έχουμε επιταχύνει τις εκταμιεύσεις, ενώ παράλληλα απλουστεύθηκε η διαδικασία και μειώθηκαν τα γραφειοκρατικά εμπόδια.

• Αξιοποιούμε με τις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, ιδιωτικά κεφάλαια ύψους 5,7 δις. ευρώ, για τη δημιουργία 327 νέων κοινωνικών υποδομών. Ήδη έχει υπογραφεί το πρώτο έργο ΣΔΙΤ. Στον τομέα αυτό είμαστε πολύ πιο μπροστά από όλα τα άλλα κράτη της ευρύτερης περιοχής μας.

• Προγραμματίζουμε για το επόμενο διάστημα, μια σειρά από νέες δράσεις στο πλαίσιο της Ψηφιακής Στρατηγικής που θα χρηματοδοτηθούν μέσα από το Πρόγραμμα «Ψηφιακή Σύγκλιση». Οι δράσεις αυτές θα απορροφήσουν μέχρι και το 25% του συνολικού προϋπολογισμού, δηλαδή 500 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, μέσα στους προσεχείς 12 μήνες, προχωρούμε στην υλοποίηση σημαντικών παρεμβάσεων, που θα έχουν όφελος για χιλιάδες επιχειρήσεις, για την εκπαίδευση, αλλά και για την ποιότητα της εξυπηρέτησης του πολίτη από τη δημόσια διοίκηση.

• Υλοποιούμε το μεγαλύτερο πρόγραμμα μεγάλων έργων υποδομής που γνώρισε ποτέ η χώρα, ύψους 19 δισ. ευρώ. Ενδιαφέρον έχει η εξής σύγκριση: την περίοδο 1994 - 2003 είχαν πραγματοποιηθεί μαζί με τα Ολυμπιακά Έργα, έργα ύψους 10 δισ. ευρώ. Ξεκίνησε η κατασκευή των μεγάλων οδικών αξόνων (Ιόνια Οδός, Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα, Κεντρικής Ελλάδος κ.α), με τους οποίους η χώρα αποκτά επιτέλους σύγχρονο εθνικό οδικό δίκτυο, που έπρεπε να έχει τελειώσει ήδη από το Β' και Γ' ΚΠΣ. Σχεδιάζουμε μια νέα γενιά δημοσίων έργων, ύψους 8 δισ. ευρώ, ως το 2013. Το 85% των έργων αυτών θα κατασκευαστεί στην Περιφέρεια.

• Καταρτίζουμε σχέδιο αναβάθμισης σειράς περιφερειακών αεροδρομίων, με τη Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, έτσι ώστε να μετεξελιχθούν σε πόλους τοπικής ανάπτυξης.

• Ολοκληρώνουμε τον Εθνικό Χωροταξικό Σχεδιασμό και τα Ειδικά Χωροταξικά Πλαίσια για τον Τουρισμό, τη Βιομηχανία και τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

• Προχωρά το Εθνικό Κτηματολόγιο. Σε διάστημα δύο ετών, το Κτηματολόγιο θα έχει καλύψει τα 2/3 της χώρας. Όταν επί είκοσι σχεδόν χρόνια, οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ το μόνο που κατάφεραν με το συγκεκριμένο έργο ήταν να ξοδευτούν οι αντίστοιχοι πόροι, χωρίς να παραχθεί κανένα απολύτως έργο και τελικά να καταδικαστεί η χώρα μας.

• Παρουσιάσαμε το Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο για τη βιώσιμη ανάπτυξη της Αττικής και καταρτίζουμε αντίστοιχα σχέδια για τη Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο, την Πάτρα, τα Ιωάννινα, τη Λάρισα και το Βόλο.

• Εφαρμόζουμε μια ολοκληρωμένη πολιτική για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Η Ελλάδα είναι μια από τις 4 χώρες της Ε.Ε. που βρίσκονται μέσα στους στόχους του πρωτοκόλλου του Κιότο. Για παράδειγμα, δημιουργήσαμε νέο θεσμικό πλαίσιο για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, με αποτέλεσμα να τριπλασιαστεί η εγκατεστημένη ισχύς. Άλλο παράδειγμα είναι ότι προκηρύσσουμε στα πλαίσια του ΕΣΠΑ 2007-2013 πρόγραμμα, που θα αφορά τη βελτίωση της ενεργειακής συμπεριφοράς των κτιρίων που κτίστηκαν πριν το 1980, δηλαδή πριν τεθεί σε εφαρμογή ο Κανονισμός Θερμομόνωσης. Με το πρόγραμμα αυτό δίνουμε ώθηση τόσο στη βιομηχανία δομικών υλικών, όσο και σε συναφή με τον κλάδο των κατασκευών επαγγέλματα, και παράλληλα ενισχύουμε το εισόδημα των νοικοκυριών με τη μείωση των δαπανών τους για ενέργεια.

Τέλος, θα πρέπει να τονίσω, ότι παραμένουμε συνεπείς στην πολιτική της Κυβέρνησης για τη μείωση των φορολογικών συντελεστών, που είναι ίσως το πιο ισχυρό αναπτυξιακό μέτρο. Μειώσαμε τη φορολογία των επιχειρήσεων από το 35% στο 25% την περίοδο 2005-2007 και από το 25% στο 20% για τις ομόρρυθμες και ετερόρρυθμες εταιρίες. Έχουμε προωθήσει τη σταδιακή μείωση των συντελεστών για τα φυσικά πρόσωπα - από το 40% και το 30% στο 35% και στο 25% αντίστοιχα - την περίοδο 2007 – 2009. Και έχουμε θεσμοθετήσει την περαιτέρω μείωση του συντελεστή 25% στο 20% την περίοδο 2010 – 2014 για τις επιχειρήσεις και τα φυσικά πρόσωπα.

Στο σημείο αυτό οφείλω να ανοίξω μια ακόμα παρένθεση. Διότι η κυβέρνηση δέχεται άδικες επιθέσεις, κυρίως από την αξιωματική αντιπολίτευση, για την επιλογή της να μειώσει τους φορολογικούς συντελεστές στις επιχειρήσεις.

Εξηγώ λοιπόν, για όσους δεν καταλαβαίνουν τους στόχους των πολιτικών που εφαρμόζουμε.

Ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής νομικών προσώπων στη χώρα μας (25%) είναι υψηλότερος του μέσου όρου της ΕΕ -27 και κοντά στο μέσο όρο της Ευρωζώνης (26,5%).

Η μείωση των φορολογικών συντελεστών είχε για την Ελλάδα τα ακόλουθα θετικά αποτελέσματα:

Οι επιχειρηματικές επενδύσεις, εκτός κατοικιών, αυξήθηκαν σε σταθερές τιμές την τετραετία 2005-2008 κατά 3% ετησίως.

Ο αριθμός ανέργων, από το πρώτο τρίμηνο του 2004 ως το τέταρτο τετράμηνο του 2008, μειώθηκε κατά 151.100 άτομα και η αύξηση της απασχόλησης ήταν 304.500 άτομα.

Ο μέσος πραγματικός μισθός αυξήθηκε κατά μέσο όρο στην περίοδο αυτή κατά 1,9% στην Ελλάδα, έναντι οριακής αύξησης 0,3% στην Ευρωζώνη.

Οι κοινωνικές μεταβιβάσεις αυξήθηκαν από το 15,5% του ΑΕΠ σε 18,4%, ενώ αντίθετα οι μεταβιβάσεις στην ευρωζώνη μειώθηκαν από 16,6% του ΑΕΠ στο 16%.

Ο όγκος των εξαγωγών αγαθών αυξήθηκε ετησίως κατά 5,2% και το ποσοστό τους ως προ το ΑΕΠ ανήλθε από το 8,6% στο 9,2%.

Οι άμεσες ξένες επενδύσεις στη χώρα ανήλθαν σωρευτικά στα 9,65 δις ευρώ.

Το συμπέρασμα που προκύπτει είναι, ότι η μείωση των φορολογικών συντελεστών, όχι μόνο δεν μείωσε την απόδοση της φορολογίας νομικών προσώπων, αλλά ενίσχυσε τις επενδύσεις, την απασχόληση και την ανάπτυξη της οικονομίας της χώρας. Αύξησε τις εξαγωγές, αλλά και τις άμεσες ξένες επενδύσεις. Όσοι λοιπόν επιμένουν σε πολιτικές αύξησης των φόρων για τις επιχειρήσεις, οφείλουν να εξηγήσουν στους πολίτες με ποιο τρόπο θα ενισχυθεί περαιτέρω η ανάπτυξη, η απασχόληση και η ανταγωνιστικότητα της εθνικής μας οικονομίας.

Ο τρίτος άξονας της στρατηγικής μας είναι, η στήριξη των ασθενέστερων κοινωνικών ομάδων που έχουν ανάγκη από τη βοήθεια του κράτους. Στο πλαίσιο αυτό περιλαμβάνεται και η στήριξη της απασχόλησης, που αναδεικνύεται πλέον ως ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα παγκοσμίως και ως ο μεγαλύτερος κίνδυνος για την κοινωνική συνοχή. Προς αυτή την κατεύθυνση, αξιοποιούμε κάθε δυνατότητα, με μέτρα όπως:

o Η διάθεση 450 εκατ. ευρώ, μέσω του Ταμείου Κοινωνικής Συνοχής, σε δράσεις όπως η καταβολή του Έκτακτου Επιδόματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης για άνεργους, χαμηλοσυνταξιούχους και ΑμεΑ.

o Η παροχή έκτακτου επιδόματος στήριξης έως και 500 ευρώ, σε χαμηλόμισθους και χαμηλοσυνταξιούχους, για το 2009.

o Η υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου προγράμματος, ύψους 3,2 δισ. ευρώ, από εθνικούς και κοινωνικούς πόρους, για δράσεις κατάρτισης, επιδότησης εργασίας και κοινωνικής αλληλεγγύης.

Κυρίες και κύριοι,

Πέρα από το σχέδιο που εφαρμόζουμε για την αντιμετώπιση των συνεπειών της διεθνούς κρίσης, κρατάμε το βλέμμα μας σταθερά προσανατολισμένο στις συνθήκες της επόμενης μέρας. Βασικός στόχος της πολιτικής μας παραμένει η ενίσχυση της δυνητικής ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, μέσω διαρθρωτικών αλλαγών, στο πλαίσιο της Στρατηγικής της Λισσαβόνας. Ιδιαίτερη έμφαση δίνουμε στην αύξηση της παραγωγικότητας, με μεταρρυθμίσεις που στοχεύουν στη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, στη μείωση του διοικητικού βάρους και στον περιορισμό της γραφειοκρατίας, στην αύξηση της αποτελεσματικότητας του δημοσίου τομέα και στην ενίσχυση της καινοτομίας.

Επιπλέον θα ήθελα ένα επισημάνω ότι, παρ' όλο που κάθε χρόνο υπάρχουν διάφορες εκθέσεις σχετικά με την ανταγωνιστικότητα μας, η θέση της Ελλάδας βελτιώθηκε το 2009 στην κατάταξη του Doing business της Διεθνούς Τράπεζας - της κατεξοχήν μελέτης και αρχής σε θέματα ανταγωνιστικότητας - κατά 10 θέσεις. Μάλιστα, στα θέματα απλοποίησης των διαδικασιών για την πληρωμή των φόρων και την αναβάθμιση του πλαισίου για την πτώχευση επιχειρήσεων, η Ελλάδα κατατάχθηκε από τη Διεθνή Τράπεζα στις πρώτες 6 χώρες, από τις 181 που αξιολογήθηκαν στην ετήσια μελέτη. Αυτή η βελτίωση αντανακλά την αναγνώριση μιας σειράς μέτρων που έχουν ληφθεί για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος: όπως την απλοποίηση των διαδικασιών για τη σύσταση μιας νέας επιχείρησης και για την πληρωμή φόρων, την αυξημένη προστασία των επενδυτών και την αναβάθμιση του πλαισίου για την πτώχευση επιχειρήσεων.

Κυρίες και κύριοι,

Οι αρνητικές διεθνείς εξελίξεις των τελευταίων μηνών, δεν σταματούν ούτε – πολύ περισσότερο – αντιστρέφουν αυτή την πορεία. Αντίθετα, οδηγούν στην επιτάχυνση των απαραίτητων μεταρρυθμίσεων. Τα επόμενα δύο χρόνια θα αποτελέσουν περίοδο έντονων μεταρρυθμιστικών διεργασιών. Το αναπτυξιακό μοντέλο που προσέφερε στην Ελλάδα ισχυρούς αναπτυξιακούς ρυθμούς πρέπει να προσαρμοστεί στις σύγχρονες απαιτήσεις.

Οφείλουμε να προχωρήσουμε αποφασιστικά στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας και θα το κάνουμε. Με μέτρα που ενισχύουν την καινοτομία, μειώνουν την γραφειοκρατία, προωθούν εναλλακτικές ενεργειακές πηγές, προσελκύουν και αξιοποιούν μεγάλες ξένες επενδύσεις, βελτιώνουν το παραγωγικό ισοζύγιο της Ελλάδας.

Τα μέτρα αυτά, παράλληλα με την πορεία δημοσιονομικής προσαρμογής που ακολουθεί η ελληνική οικονομία, πολύ πριν εκδηλωθεί η κρίση και η οποία συνεχίζεται – παρά την αναπόφευκτη καθυστέρηση το τελευταίο διάστημα λόγω της κρίσης – θα μας οδηγήσουν στη νέα εποχή. Στην εποχή μετά την κρίση.

Γιατί κάποια στιγμή η κρίση θα τελειώσει. Υπάρχουν το τελευταίο διάστημα κάποιες ενδείξεις για την αποκλιμάκωση της κρίσης. Ήδη, σημαντικές προσωπικότητες του διεθνούς οικονομικού στερεώματος συνηγορούν προς την άποψη αυτή, έστω και με πολύ προσεκτικό και επιφυλακτικό τρόπο, γιατί όλα μπορούν να ανατραπούν. Όταν η κρίση τελειώσει, και εφόσον ολοκληρώσουμε το σχέδιο που έχουμε αναπτύξει για την οικονομία, τότε η ανάπτυξη θα επιστρέψει στην ελληνική οικονομία με εντονότερους ρυθμούς. Σε ένα πιο υγιές οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον.

Η Κυβέρνηση παραμένει σταθερά προσηλωμένη σ' αυτόν το στόχο. Και είναι αποφασισμένη να προωθήσει όλες τις πολιτικές και τις μεταρρυθμίσεις που απαιτούνται για να τον πετύχει.

Στους επόμενους μήνες θα κριθούν πολλά. Για την παγκόσμια, για την ευρωπαϊκή και για την ελληνική οικονομία. Από τις επιλογές που θα κάνουμε σήμερα, θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό το παρόν και το μέλλον του τόπου μας.

Και σ' αυτή την κρίσιμη καμπή, δεν υπάρχουν περιθώρια για ανούσιες αντιπαραθέσεις, ούτε για κομματικές ή άλλου είδους σκοπιμότητες. Δεν υπάρχει χώρος ούτε για καταστροφολογία, ούτε για ανεύθυνες υποσχέσεις.

Υπάρχει αντίθετα η ανάγκη για συναίνεση και ομοψυχία. Η ανάγκη για γενναίες αποφάσεις, που θα μας οδηγήσουν σε μια καλύτερη επόμενη μέρα. Η Κυβέρνηση έχει κάνει την επιλογή της και βαδίζει μπροστά, βάζοντας πρώτα και πάνω από όλα το συμφέρον του τόπου. Αυτό επιβάλλει η ευθύνη μας απέναντι στους πολίτες και στις γενιές που έρχονται. Κι αυτό είμαστε αποφασισμένοι να πράξουμε.

Σας ευχαριστώ που με ακούσατε.

 


Αρχείο

Ντοκουμέντο

Αποκάλυψη




Γιάννης Παπαθανασίου © 2013