Γιάννης Παπαθανασίου

Φωτογραφίες

logo facebook

Newsletter


Εγγραφείτε στο Newsletter για να ενημερώνεστε για τη δράση μου. 

Ομιλία σε εκδήλωση του ΙΟΒΕ

Κυρίες και Κύριοι,

Θα ήθελα κατ' αρχήν να ευχαριστήσω το ΙΟΒΕ για την πρόσκληση και την ευκαιρία που μου δίνει να συμμετέχω στην ενδιαφέρουσα αυτή εκδήλωση. Και να συγχαρώ το ΙΟΒΕ, γιατί ανεξάρτητα αν συμφωνεί κανείς ή όχι, έχει το θάρρος να παρουσιάσει ένα συγκεκριμένο πακέτο προτάσεων για την έξοδο της χώρας από την κρίση.

Μακάρι και οι άλλοι κοινωνικοί εταίροι, αλλά κυρίως και το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, που θεωρεί τον εαυτό του αυριανή κυβέρνηση, να είχαν το θάρρος να καταθέσουν ρεαλιστικές και συγκεκριμένες προτάσεις.

Κυρίες και κύριοι:

Στα δύο χρόνια που διαρκεί ήδη η παγκόσμια χρηματοοικονομική αναταραχή, η περίοδος που διανύουμε σήμερα είναι η δυσκολότερη και ταυτόχρονα η πλέον κρίσιμη για τη μετέπειτα πορεία της οικονομίας μας.

Είναι η περίοδος, όπου οι επιπτώσεις της κρίσης αποτυπώνονται πλέον ξεκάθαρα και σε όλη τους την ένταση, τόσο στην πραγματική οικονομία, όσο και στα δημοσιονομικά μεγέθη όλων των ευρωπαϊκών χωρών. Το τελευταίο τρίμηνο του 2008 και το πρώτο του 2009, η πορεία της ευρωπαϊκής οικονομίας υπήρξε χειρότερη από κάθε πρόβλεψη.

Η χώρα μας, μαζί με την Κύπρο, ήταν οι μόνες που διατήρησαν – έστω και οριακά – θετικό ρυθμό ανάπτυξης το πρώτο τρίμηνο του 2009. Ωστόσο, ακολουθώντας το γενικό φαινόμενο στην Ε.Ε., η επιβράδυνση της οικονομίας μας ήταν μεγαλύτερη σε σχέση με τις αρχικές προβλέψεις. Και όπως δείχνουν όλα τα στοιχεία, θα συνεχιστεί κατά τη διάρκεια του έτους, με το ρυθμό ανάπτυξης να κυμαίνεται γύρω στο μηδέν. Επίδοση που, αν και καλύτερη σε σύγκριση με το μέσο όρο της Ε.Ε., θα είναι αισθητά χαμηλότερη από το 1,1% που προέβλεπε το επικαιροποιημένο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Εκτίμησή μας είναι, ότι και η ελληνική οικονομία θα αρχίσει να ανακάμπτει προς το τέλος του 2009 και θα έχει επιστρέψει έγκαιρα σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης το 2010.

Στην πορεία αυτή, όμως, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με δύο μεγάλα, διαχρονικά και διαρθρωτικά προβλήματα. Προβλήματα, που η κρίση έφερε στην επιφάνεια, με μεγαλύτερη ένταση και οξύτητα.

Το πρώτο αφορά το δημοσιονομικό έλλειμμα και κυρίως το πολύ υψηλό δημόσιο χρέος, που δημιουργήθηκε τη δεκαετία του '80 και συντηρήθηκε τη δεκαετία του '90.

Το δεύτερο είναι η διαχρονικά χαμηλή ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας, η οποία αντικατοπτρίζεται σήμερα στο υψηλό έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών.

Δυστυχώς, κανένα από τα δύο αυτά ζητήματα δεν αντιμετωπίστηκε τον καιρό που έπρεπε, δηλαδή πριν και αμέσως μετά την είσοδο της χώρας στην ΟΝΕ. Αντίθετα, αυτό που έκαναν οι κυβερνήσεις εκείνης της εποχής, ήταν να ακολουθούν τη λογική της ήσσονος προσπάθειας και της αποφυγής του πολιτικού κόστους που θα είχε η εφαρμογή των αναγκαίων πολιτικών. Τη λογική του να κρύβουμε τα προβλήματα κάτω από το χαλί και να μεταθέτουμε την επίλυσή τους για το μέλλον. Σήμερα, αυτό το περιθώριο δεν υπάρχει. Απαιτούνται άμεσες, συγκεκριμένες και μόνιμες λύσεις. Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται αποφασιστικά η Κυβέρνηση, εφαρμόζοντας ένα σαφές και συγκροτημένο σχέδιο.

Ο πρώτος από τους βασικούς άξονες του σχεδίου αφορά τη μείωση του ελλείμματος και του χρέους. Στόχος μας είναι η μείωση του ελλείμματος στο 3,7% του ΑΕΠ το 2009 και κάτω από το 3% το 2010. Σαφώς και γνωρίζουμε τις δυσκολίες για την επίτευξη ενός τέτοιου στόχου, ειδικά μάλιστα σε μια περίοδο όπου η ανάπτυξη επιβραδύνεται πέρα από τις προβλέψεις μας και τα φορολογικά έσοδα μειώνονται. Δεν είμαστε, ωστόσο, σε καμία περίπτωση διατεθειμένοι να τον εγκαταλείψουμε, ούτε να τον μεταθέσουμε για αργότερα. Γιατί αυτό, όσο κι αν μας έβγαζε πρόσκαιρα από την ανάγκη να πάρουμε δυσάρεστα μέτρα και αποφάσεις, θα λειτουργούσε ουσιαστικά σε βάρος της οικονομίας και της κοινωνίας μας. Θα υπονόμευε την προσπάθεια για την ενίσχυση της αξιοπιστίας μας στις ξένες αγορές. Θα μετακύλιε το κόστος της σημερινής κρίσης στις γενιές του αύριο. Θα στέλναμε το λάθος μήνυμα.

Η Κυβέρνηση είναι λοιπόν αποφασισμένη να παραμείνει συνεπής στους στόχους και τις δεσμεύσεις της, χωρίς παζάρια και εκπτώσεις. Είναι αποφασισμένη να εντείνει τις προσπάθειές της και να προχωρήσει με ευθύνη και σοβαρότητα, σε όλες τις αναγκαίες προσαρμογές.

Στο πλαίσιο αυτό και μετά την αξιολόγηση των πραγματικών δεδομένων για το πρώτο εξάμηνο του έτους, ανακοινώσαμε την περασμένη εβδομάδα μια σειρά από πρόσθετα μέτρα.

Τα μέτρα αυτά, σίγουρα, δεν είναι ευχάριστα και πρώτα από όλα για την κυβέρνηση. Είναι όμως αναγκαία και κατά το δυνατόν δίκαια κατανεμημένα. Αναγκαία, προκειμένου να εξισορροπηθούν οι απώλειες εσόδων που προκαλεί η κρίση. Και δίκαια κατανεμημένα, γιατί το βάρος πέφτει σε όσους έχουν αποδεδειγμένα μεγαλύτερες οικονομικές δυνατότητες και μπορούν να συνεισφέρουν στην εθνική προσπάθεια.

Ήταν όμως και η αφορμή για μια νέα σειρά αντιφατικών και ασυνάρτητων αντιδράσεων, από την πλευρά της αντιπολίτευσης. Η οποία την ίδια στιγμή που μας κατηγορεί για φοροκαταιγίδα, ισχυρίζεται και ότι τα μέτρα είναι ανεπαρκή. Τι ακριβώς θέλουν να μας πουν; Αλλά για πιο ξεζούμισμα των φορολογουμένων μας μιλάνε; Φορολογικό ξεζούμισμα ασφαλώς δεν αποτελεί για παράδειγμα η αύξηση του φόρου στην κινητή τηλεφωνία, η οποία και δεν αποτελεί ανελαστική δαπάνη. Αλλά να προτείνεις, όπως προτείνει το ΠΑΣΟΚ, όλα τα εισοδήματα - από εργασία, από μερίσματα, από ενοίκια, από υπεραξίες - να φορολογούνται στην ίδια κλίμακα. Αυτό πράγματι αποτελεί ξεζούμισμα της μεσαίας τάξης της χώρας, με σκοπό μάλιστα να ξαναγοράσει το ΠΑΣΟΚ την Ολυμπιακή και τον ΟΤΕ, όπως μας ανακοίνωσαν πρόσφατα.

Αυτό το δρόμο που προτείνει το ΠΑΣΟΚ - να υπερφορολογήσουμε την μεσαία τάξη προκειμένου το κράτος να μπορεί να συνεχίζει να κάνει τον επιχειρηματία και να ελέγχει τον συνδικαλισμό και τις προμήθειες - δεν πρόκειται να τον ακολουθήσουμε. Δεν τον ακολουθεί άλλωστε πλέον και κανένα σοσιαλιστικό κόμμα σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Η Κυβέρνηση έχει επιλέξει ξεκάθαρα τον ευρωπαϊκό δρόμο, το δρόμο που επιδιώκει το κράτος να πάψει να παίζει τον ρόλο τους επιχειρηματία και να περιοριστεί στα αυστηρά εποπτικά καθήκοντα του. Καθώς επίσης και να ρίξει το βάρος στον περιορισμό της κρατικής σπατάλης και του φαινομένου της φοροδιαφυγής.

Κυρίες και κύριοι:

Θέλω να είμαι σαφής. Τα μέτρα που είμαστε αποφασισμένοι να προωθήσουμε τον Οκτώβριο, ενόψει της κατάρτισης του προϋπολογισμού του 2010, αλλά και της υποβολής στην Ευρωπαϊκή Ένωση του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης (ΠΣΑ), θα είναι μακροπρόθεσμου και διαρθρωτικού χαρακτήρα. Άλλωστε το 2010 δεν προβλέπεται να έχουμε τις έκτακτες απώλειες που είχαμε εφέτος λόγω της κρίσης.

Θέλω να είμαι επίσης ξεκάθαρος, ότι τα μέτρα θα κινούνται στους εξής δύο άξονες: Πρώτον, στον περιορισμό της φοροδιαφυγής και δεύτερον στον περιορισμό των δαπανών του δημοσίου.

Ως προς την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, κινούμαστε ως εξής:

1. Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε μια νέα γενιά διασταυρώσεων, που συνδυάζουν πληροφορίες από διαφορετικές πηγές, προκειμένου να στοχεύσουν στις εστίες μεγάλης φοροδιαφυγής. Οι διασταυρώσεις αυτές οδήγησαν ήδη στην είσπραξη ποσού πάνω από 197 εκατ. ευρώ, από επιχειρήσεις που ενώ είχαν υποβάλει εκκαθαριστική δήλωση ΦΠΑ για το 2007, δεν είχαν υποβάλει περιοδικές δηλώσεις για το 2008 και το 2009. Επίσης, την τελευταία διετία, με βάση τα ηλεκτρονικά στοιχεία Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών, είναι δυνατή η πραγματοποίηση διασταυρώσεων, για την αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής.

2. Εκσυγχρονίζουμε τη φορολογική νομοθεσία σε ό,τι αφορά τις ενδοομιλικές συναλλαγές και την υποκεφαλαιοδότηση των επιχειρήσεων, ώστε να περιοριστούν φαινόμενα τεχνητής μεταφοράς ή εμφάνισης μειωμένων κερδών.

3. Προχωρούμε σε ανάλογες βελτιώσεις και στον τομέα του φοροελεγκτικού μηχανισμού, με ορατά τα πρώτα θετικά αποτελέσματα. Τους πρώτους πέντε μήνες του 2009 τα εκτιμώμενα πρόστιμα για τις παραβάσεις που εντόπισε η ΥπΕΕ ανέρχονται σε 696.610.851 € έναντι 500.858.710 € το αντίστοιχο διάστημα του 2008. Πρόκειται για αύξηση της τάξης του 39% σε σχέση με το διάστημα Ιανουάριος – Μάιος του 2008. Συνολικά για το 2009, ο στόχος ανέρχεται στα 2.078.510.851 €, έναντι 1.371.009.430 € για το 2008 (αύξηση 51,6%). Όπως δείχνει η μέχρι τώρα πορεία, η πρόβλεψη αυτή μπορεί να επιτευχθεί. Αυτό σημαίνει ότι η εντατικοποίηση των ελέγχων της ΥπΕΕ, και των Ελεγκτικών Κέντρων σε συνδυασμό με την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του φοροεισπρακτικού μηχανισμού (Δ.Ο.Υ.), θα αποφέρει το 2009 πρόσθετα έσοδα ύψους 210 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, αναμένεται να εισπραχθούν 210 εκατ. ευρώ από πρόστιμα που έχουν καταλογιστεί εντός του 2008 και του 2007 και που επίσης δεν έχουν υπολογιστεί στο ΠΣΑ.

4. Προχωρούμε σε μια σειρά στοχευμένων μέτρων, που ήδη έχουν ανακοινωθεί, για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής όπως οι περιπτώσεις των κατόχων σκαφών αναψυχής, γιατρών και δικηγόρων, όπου έχουν παρατηρηθεί υψηλά επίπεδα παραβατικότητας ,

5. Προχωρούμε στην ηλεκτρονική διασύνδεση των εφοριών με τις επιχειρήσεις, ώστε να ελέγχεται on line η έκδοση των τιμολογίων και να εξασφαλίζεται η διασταύρωση των στοιχείων. Σκοπός είναι να περιοριστούν οι δυνατότητες έκδοσης πλαστών και εικονικών τιμολογίων. Επιπλέον, το νέο σύστημα θα επιτρέψει τον ακριβέστερο προσδιορισμό των αναμενόμενων εσόδων ΦΠΑ, αλλά και την απλοποίηση μιας σειράς διαδικασιών του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων.

Ως προς τη μείωση των δαπανών κινούμαστε ως εξής:

1. Προγραμματίζουμε το διαχωρισμό των υπηρεσιών συντάξεων και υγείας. Έτσι ώστε και ο έλεγχος των δαπανών να είναι αποτελεσματικότερος, αλλά και να εξυπηρετούνται καλύτερα οι πολίτες.

2. Προχωρούμε στην επανεξέταση των Βαρέων και Ανθυγιεινών επαγγελμάτων.

3. Προχωρούμε στην αυστηρότερη εφαρμογή των κριτηρίων για τη χορήγηση αναπηρικών συντάξεων.

4. Προωθούμε κίνητρα για την παραμονή των εργαζομένων στην εργασία.

5. Προωθούμε μέτρα για την αντιμετώπιση του φαινομένου της εισφοροδιαφυγής, που θα συνδυαστούν με τη διεκδίκηση φορολογικών και άλλων χρεών προς το δημόσιο.

6. Σχεδιάζουμε μια σειρά από διαρθρωτικές παρεμβάσεις. Ειδικότερα στόχος μας είναι να διευκολυνθεί η είσοδος των νέων στην αγορά εργασίας, μέσω της παροχής κινήτρων και της κάλυψης των ασφαλιστικών εισφορών από το κράτος. Ενώ εξετάζονται και πρόσθετες παρεμβάσεις, σε περιοχές που πλήττονται εντονότερα από την ανεργία.

7. Προχωρούμε στην απελευθέρωση μιας σειράς κλειστών μέχρι σήμερα επαγγελμάτων και υπηρεσιών στα πλαίσια της σχετικής κοινοτικής οδηγίας. Και σχεδιάζουμε νέα μέτρα για την ενίσχυση του ανταγωνισμού και την αντιμετώπιση των αγκυλώσεων που δεσμεύουν τις αγορές.

8. Προχωρούμε στη συγχώνευση και κατάργηση φορέων του δημοσίου, με στόχο τη μείωση του αριθμού τους. Έχει ήδη ξεκινήσει το πρώτο κύμα και η διαδικασία θα συνεχιστεί σταδιακά. Πρόκειται για μια πολιτική που θα συμβάλει ουσιαστικά στην εξοικονόμηση πόρων, αλλά και σε μια πιο ευέλικτη και αποτελεσματική δημόσια διοίκηση.

9. Προχωρά και θα ολοκληρωθεί εντός του 2009 η εγκατάσταση διπλογραφικού συστήματος σε όλους τους ΟΤΑ, Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης και Νοσοκομεία. Μέχρι σήμερα το διπλογραφικό σύστημα έχει εγκατασταθεί σε 100 από τα 130 νοσοκομεία και μέχρι το τέλος του έτους θα έχει εφαρμοστεί και στους 14 Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης, αλλά και στο σύνολο των 515 Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α' και Β' Βαθμού.

10. Σε όλους τους παραπάνω οργανισμούς προχωρά και θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2010 η εφαρμογή των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων και η κατάθεση επιχειρησιακών σχεδίων. Από το 2008 τα ΔΛΠ εφαρμόζονται σε 18 νοσοκομεία. Ο στόχος είναι να φθάσουμε στα 70 μέχρι το τέλος του 2009 και στο σύνολο των 130 μέσα στο 2010. Αντίστοιχα θα προχωρήσουν οι διαδικασίες και για τους υπόλοιπους οργανισμούς.

11. Δημιουργείται Κεντρική Αρχή και ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα σε όλα τα Υπουργεία που εποπτεύουν τους παραπάνω φορείς, ώστε να υπάρχει διαρκής και αξιόπιστος έλεγχος τόσο των δαπανών που πραγματοποιούνται όσο και των επιχειρησιακών προγραμμάτων που είναι υποχρεωμένα πλέον να καταθέτουν.

12. Θεσμοθετήθηκε η επιβολή ποινών που φθάνουν μέχρι και την έκπτωση των μη αιρετών μελών των διοικητικών συμβουλίων, που δεν υλοποιούν την εφαρμογή των παραπάνω μέτρων που ανέφερα.

13. Η πληρωμή των αμοιβών στο δημόσιο από μια και μόνο Αρχή, η οποία θα φέρει και την ευθύνη παρακολούθησης και ελέγχου. Έτσι ώστε να γνωρίζουμε ποιος παίρνει τι και από πού.

14. Σχεδιάζουμε την κατάρτιση ενός νέου μισθολογίου για τους νεοπροσλαμβανόμενους δημοσίους υπαλλήλους, ώστε σε βάθος χρόνου να υπάρξει εξορθολογισμός των αντίστοιχων δαπανών και οι υπάλληλοι με τα ίδια προσόντα και τα ίδια χρόνια υπηρεσίας, ανεξαρτήτως Υπουργείου που υπηρετούν, να έχουν τις ίδιες απολαβές

15. Προωθούμε παρέμβαση στο χώρο των δαπανών της υγείας, που αποτελούν βασική πηγή παραγωγής των δημοσίων ελλειμμάτων. Στόχος μας είναι ο έλεγχος των επιμέρους δαπανών των νοσοκομείων σε φάρμακα, αναλώσιμα υλικά και γενικώς στις προμήθειες, μέσα από την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών και σύγχρονων μεθόδων. Πέρα από τη διεξαγωγή των διαγωνισμών για τις προμήθειες, δίνουμε έμφαση στην ηλεκτρονική παρακολούθηση, τόσο της συνταγογράφησης όσο και της διάθεσής των φαρμάκων, ώστε να περιοριστεί η μάστιγα της κατευθυνόμενης συνταγογράφησης. Μόνο το 2009, η φαρμακευτική δαπάνη στην Ελλάδα θα ανέλθει σε 9,5 δις. ευρώ, που αντιστοιχεί στο 2,7% του ΑΕΠ, ενώ ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος βρίσκεται κάτω του 1,8%. Το νέο σύστημα που προωθούμε, θα διασφαλίσει τον αποτελεσματικότερο έλεγχο της αλυσίδας διακίνησης και - στην πλήρη ανάπτυξή του – θα επιτρέψει την εξοικονόμηση μέχρι και 2 δισ. ευρώ ετησίως

Όλες οι παραπάνω διαρθρωτικές αλλαγές βρίσκονται σήμερα υπό συστηματική επεξεργασία. Δουλεύουμε εντατικά και θα συνεχίσουμε να δουλεύουμε όλο το καλοκαίρι, ώστε στα τέλη Σεπτεμβρίου να είμαστε σε θέση να παρουσιάσουμε μια ολοκληρωμένη και ξεκάθαρη πρόταση. Να μπορέσουμε να προωθήσουμε συγκεκριμένες αλλαγές, που θα αποφέρουν μόνιμο όφελος για την ελληνική οικονομία στα επόμενα χρόνια. Αλλαγές που θα συμβάλουν όχι μόνο στο στόχο της δημοσιονομικής προσαρμογής, αλλά και στην ευρύτερη ενίσχυση των αναπτυξιακών δυνατοτήτων της χώρας.

Βεβαίως τα τελευταία πέντε χρόνια υπήρξαν μεταρρυθμίσεις προς αυτή την κατεύθυνση. Και ήταν σημαντικές. Μεταξύ άλλων:

1. Μειώσαμε τους φορολογικούς συντελεστές για τις επιχειρήσεις και τα φυσικά πρόσωπα. Και παραμένουμε συνεπείς σ' αυτή την πολιτική, με στόχο να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών μας, αλλά και η ελκυστικότητα της χώρας μας ως επενδυτικού προορισμού. Η μείωση των φορολογικών συντελεστών για τα φυσικά πρόσωπα, που θεσμοθετήθηκε με τη δεύτερη φάση της φορολογικής μεταρρύθμισης, συνεχίζεται με την τρίτη φάση της. Ο κεντρικός φορολογικός συντελεστής 25% για τα φυσικά πρόσωπα μειώνεται σταδιακά από το 2010 έως το 2014 κατά μια μονάδα ετησίως, με στόχο να φτάσουμε σε συντελεστή 20% το 2014. Για αυτή την πολιτική θέλω να υπενθυμίσω ότι κατηγορηθήκαμε και κατηγορούμαστε ακόμη από το ΠΑΣΟΚ. Που, αν κρίνουμε και από τις προτάσεις του, θεωρεί ότι οι πολίτες και οι επιχειρήσεις θα πρέπει να συνεχίσουν επ' άπειρον να πληρώνουν τις σπατάλες του κράτους.

2. Ολοκληρώνουμε τη δημιουργία του Ηλεκτρονικού Περιουσιολογίου, ώστε να απλοποιηθούν οι διαδικασίες που σχετίζονται με τις μεταβιβάσεις ακινήτων και βεβαίως να καταστεί δυνατή η αποτελεσματικότερη λειτουργία του ΕΤΑΚ. Γιατί παρά τις τεράστιες προσπάθειες των αρμοδίων υπηρεσιών, η έλλειψη ενός ολοκληρωμένου περιουσιολογίου, είχε ως συνέπεια να δημιουργούνται προβλήματα, λάθη και καθυστερήσεις. Με την κατάρτιση του Ηλεκτρονικού Περιουσιολογίου που για πρώτη φορά αποκτά η χώρα μας, θα μπορεί να υπάρξει πλέον μια ξεκάθαρη και πλήρης εικόνα για την περιουσιακή κατάσταση κάθε πολίτη, ώστε οι διαδικασίες να είναι πλέον ακριβείς, ταχύτερες και απλούστερες για όλους. Θα ήθελα εδώ να επισημάνω ότι με το ΕΤΑΚ τα έσοδα μόνο από τα νομικά πρόσωπα θα είναι πολλαπλάσια σε σύγκριση με εκείνα που εισπράττονταν με το ΦΜΑΠ από όλους, την επαναφορά του οποίου ζητεί το ΠΑΣΟΚ.

3. Προωθήσαμε σειρά ρυθμίσεων για την απλούστευση του θεσμικού πλαισίου έναρξης και λειτουργίας των επιχειρήσεων, απαλλάσσοντας τους επιχειρηματίες και τις επιχειρήσεις από σημαντικό γραφειοκρατικό βάρος.

4. Ενισχύουμε μέσω του Επενδυτικού Νόμου, πάνω από 6.000 επενδύσεις, συνολικού ύψους 12 δισ. ευρώ.

5. Θεσμοθετήσαμε τις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα. Ένα πρωτοποριακό αναπτυξιακό εργαλείο, μέσω του οποίου προχωρούν σήμερα επενδύσεις ύψους 5,7 δισ. ευρώ.

6. Αξιοποιήσαμε τους πόρους του Γ' ΚΠΣ καλύτερα από κάθε άλλη κυβέρνηση στο παρελθόν και σήμερα ολοκληρώνουμε όλα τα Επιχειρησιακά Προγράμματα με 100% απορρόφηση των πόρων.

7. Σχεδιάσαμε και υλοποιούμε με συνέπεια την Ψηφιακή Στρατηγική. Μέσα σε 5 χρόνια έχει υπερδιπλασιαστεί το ποσοστό των πολιτών που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για τις συναλλαγές τους με τις Δημόσιες Υπηρεσίες. Από λιγότερο του 8% το 2004, σε 19% σήμερα. Επιπλέον το Μάρτιο του 2004, η διείσδυση του γρήγορου Internet στον πληθυσμό έφθανε μόλις το 0,1%, ενώ σήμερα έχει φθάσει στο 13,4%.

8. Υλοποιούμε το μεγαλύτερο πρόγραμμα δημοσίων έργων που γνώρισε ποτέ η χώρα, ύψους 19 δισ. ευρώ. Ολοκληρώσαμε την Εγνατία Οδό και προωθούμε, με τη μέθοδο της συγχρηματοδότησης, τους νέους οδικούς άξονες, στην Πελοπόννησο, στη Δυτική και την Κεντρική Ελλάδα. Έτσι η Περιφέρεια βγαίνει από την απομόνωση και δημιουργούνται νέες ευκαιρίες επιχειρηματικότητας και ανάπτυξης σε όλη τη χώρα.

9. Ολοκληρώνουμε το Εθνικό Κτηματολόγιο και τον Εθνικό Χωροταξικό Σχεδιασμό. Δύο μεταρρυθμίσεις που έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί εδώ και δεκαετίες. Με τα Ειδικά Χωροταξικά Πλαίσια για τον τουρισμό, τη βιομηχανία και τις ΑΠΕ, περιορίζονται οι ασάφειες και οι καθυστερήσεις που αποθάρρυναν τις επενδύσεις και παράλληλα προστατεύεται το περιβάλλον. Ο καθένας θα ξέρει πλέον τι μπορεί να κάνει και που.

10. Δημιουργήσαμε νέο θεσμικό πλαίσιο για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, με αποτέλεσμα να τριπλασιαστεί η εγκατεστημένη ισχύς.

11. Συνεχίζουμε αποφασιστικά την πολιτική μας, προκειμένου το κράτος να αποσυρθεί από τις ζημιογόνες κρατικές επιχειρηματικές δραστηριότητες, όπως στην περίπτωση της Ολυμπιακής Αεροπορίας ή της ΛΑΡΚΟ. Παράλληλα προωθούμε τη σύναψη στρατηγικών συμμαχιών, προκειμένου να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο ο ρόλος και η κερδοφορία επιχειρήσεων. Και ο στόχος αυτής της πολιτικής δεν είναι εισπρακτικός, όπως βολεύει κάποιους να θεωρούν. Αφορά άμεσα την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας, με όρους που ανταποκρίνονται στη σύγχρονη εποχή. Κάποια στιγμή θα πρέπει και στη χώρα μας να καταλάβουμε ότι ο ρόλος του κράτους δεν είναι αυτός του επιχειρηματία, όσο κι αν αυτό προσκρούει σε κατεστημένα συμφέροντα και συντεχνιακές αντιλήψεις.

Κυρίες και Κύριοι,

Όλες οι παραπάνω μεταρρυθμίσεις συνέβαλαν στους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης της τελευταίας πενταετίας. Είναι αυτές που στηρίζουν σήμερα την οικονομία μας απέναντι στην κρίση. Είναι αυτές που δημιουργούν τις προϋποθέσεις για ταχύτερη ανάκαμψη.

Δεν είναι όμως αρκετές για να διασφαλίσουν την ανάπτυξη που θέλουμε στα επόμενα χρόνια.

Χρειάζονται ακόμη πιο τολμηρές αλλαγές. Αλλαγές, οι οποίες θα στοχεύουν στην καρδιά των διαρθρωτικών προβλημάτων της ελληνικής οικονομίας. Χρειάζεται περισσότερη δουλειά για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών, για τον περιορισμό της γραφειοκρατίας, για την αύξηση της αποτελεσματικότητας του δημοσίου τομέα, για την ενίσχυση της καινοτομίας και την αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού.

Και η κυβέρνηση είναι έτοιμη να προχωρήσει αποφασιστικά σε όλους τους παραπάνω τομείς. Έχει την πολιτική βούληση και το σχέδιο να ανταποκριθεί στις προκλήσεις που φέρνει για την οικονομία και τη χώρα μας η επόμενη μέρα, μετά την κρίση. Έχει το σθένος να μιλήσει με αλήθειες. Έχω ξαναπεί και δεν διστάζω να το επαναλάβω, ότι τα ψέματα τελείωσαν. Οι καιροί και οι συνθήκες απαιτούν να αλλάξουμε. Να αλλάξουμε προς το καλύτερο τις δομές της ελληνικής οικονομίας, να προσαρμόσουμε το παραγωγικό μοντέλο της χώρας μας στις ανάγκες της νέας εποχής. Κάθε σημαντική αλλαγή σημαίνει σύγκρουση με κατεστημένες αντιλήψεις και νοοτροπίες. Σημαίνει αναμφισβήτητα και πολιτικό κόστος. Δεν έχουμε όμως πλέον την πολυτέλεια να κάνουμε πίσω. Ο μόνος δρόμος είναι μπροστά. Και είμαστε αποφασισμένοι να τον ακολουθήσουμε.

 


Αρχείο

Ντοκουμέντο

Αποκάλυψη




Γιάννης Παπαθανασίου © 2013